Posted in Tips menulis

Soalan : Apa cara mudah untuk dapat idea menulis buku @ eBook?

Soalan : Ada tak cara mudah untuk saya dapatkan idea tulis buku @ eBook?

Jawapan :

Kalau tanya saya, jawapannya → Ada. 

Kalau buntu atau nak dapat idea fresh → Saya selalu luangkan masa pergi ke kedai buku yang jual buku terkini di pasaran. Dengan berbekalkan pen dan buku nota. Kadang² guna apps “note” dalam smartphone.

Kemudian saya pusing semua rak buku yang ada. Pengalaman saya dapat idea melalui :

  • Tengok tajuk buku yang macam². 
  • Baca sinopsis buku kat kulit belakang. Cuma setengah buku ada, setengah buku takda.
  • Baca kata-kata aluan pengarang. Part ni selalu bagi banyak info. Kenapa pengarang buku tu menulis selalu jadi panduan buat saya. Sesetengah pengarang ada bagitahu research yang diorang buat. Info tu “mahal” dan berharga.
  • Baca bahagian intro @ mukaddimah @ pendahuluan.
  • Belek mukasurat bahagian kandungan. Tengok tajuk dan sub topik dalam buku tu.
  • Belek buku sepintas lalu. 

Aktiviti² ni bagi saya mudah beri kita idea dan selalu bagi idea baru pada saya. Sebab kita berinteraksi dengan buku baru di pasaran. 

Boleh cuba.

Leave a Reply

